Don't stop believin'

13 timmar utav denna helg har spenderat sittandes i en sal. Landstingshuset som ligger vid Rådhuset. Jag är förvånad över hur snabbt dessa timmar gick. Vi gick igenom allt möjligt, allt mellan propositioner om vårt förhållandesätt till Ryssland till motioner angående euron. Otroligt intressant och många otroligt givande debatter.

Igår så var det en person som sade: Ibland måste man engagera sig i politiken för att minska politikens makt.
Det tycker jag är ett bra ordspråk, jag tycker det är fel att politiker ska bestämma vad jag ska göra eller inte i allting. SJÄLVKLART måste vi ha ramar på hur saker och ting ska gå till, men det pratades i riksdagen att det skulle införas en lag angående saltmissbruket i maten. Jag vägrar låta några politiker bestämma hur mycket salt jag ska äta eller ej. En person som väljer att inte komma på en distriksstämma har ingen chans att påverka. Såklart att alla inte har samma uppfattningar eller åsikter. Bara för att det under stämman röstades fram att Moderata Ungdomsförbundet vill ha euro i Sverige, behöver inte jag tycka det. Jag röstade mot, det blev en mycket jämn röstning och jag håller fast om mitt beslut trits beslutet (och därmed skickade in en reservation). Men jag har ingen chans att påverka inom politiken om jag inte har en grund att stå på. Men om man ser vad Moderata Ungdomspartiet står för så håller jag med på 95% av åsikterna. Politik är att påverka.
Demokrati är den sämsta statsformen, bortsett från alla andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0